IKA reflectieverslag Servisair Amsterdam

Servisair Amsterdam is een afhandelingbedrijf op Schiphol Airport. Zij handelen onder andere ArkeFly, Corendon Airlines en diverse andere maatschappijen af. In Maart 2009 ben ik hier begonnen. Ik liep toen vanuit mijn vorige school (ROC van Amsterdam Airport) stage bij dit bedrijf. Ik heb mijn stage toen goed afgesloten en hebben zij mij een jaarcontract aangeboden. Dit liet ik uiteraard niet schikken. Inmiddels ben ik doorgegroeid in het bedrijf en moet ik zo af en toe een nieuwe medeweker inwerken.
Zo ook afgelopen februari vakantie. Mijn vakantie begon al op vrijdag aangezien ik die dag geen les had en dus ging ik gelijk aan de bak voor mijn IKA punten. Normaal gesproken loopt een nieuwe stagiaire 3 weken met dezelfde persoon mee, maar aangezien dat voor mij niet mogelijk was (omdat ik een 0-uren contract heb) zou deze stagiaire de eerste 56 uur met mij meelopen. Aangezien het vakantie was kon ik dus makkelijk de 56 uur maken.

Het was aan mij de taak op mijn nieuwe collega in te werken zodat hij 3 weken later alleen en zelfstandige de werkvloer op zou kunnen. De collega die ik in moest werken heette Mark. Mark was een leerling van ROC midden Utrecht en deed ook een toeristische opleiding. Hij ging eerst 22 weken bij Servisair stage lopen en zou daarna zijn opleiding afronden bij Kuoni reizen. Mark liep die 7 dagen gelijk aan mijn rooster wat betekende dat hij ook wel eens om 3 uur ’s nachts moest beginnen. Dat was wel even, maar dat is het leven van een grondsteward !

Mark heeft eerst 2 weken training gehad door de opleidingsafdeling van mijn werk. Hij kreeg daar training in zowel theorie als in het afhandelingsysteem. Het systeem waarmee wij werken heet Codeco. Een aantal maatschappijen werken met dit systeem, helaas niet allemaal waardoor wij beperkt waren in het afhandelen van verschillende maatschappijen. Alle Amerikanen hebben helaas een eigen systeem waarmee zij werken en dus hielden wij ons voornamelijk bezig met ArkeFly en vele Turkse maatschappijen.

Nadat Mark deze 2 trainingsweken had voltooid werd hij aan mij gekoppeld om te worden ingewerkt. Ik liet Mark altijd achter de computer zitten om te de mensen in te checken. Wanneer hij iets niet wist vroeg hij dit aan mij en kon ik op tijd helpen. Ik stond altijd achter hem zodat ik ook tips en aanwijzingen kond geven.

Ook nam ik Mark mee naar de gate. Bij de gate heb je een hele procedure met betrekking tot het instappen en dat is bij de meeste maatschappijen ook nog eens verschillend. Gelukkig was Mark een snelle leerling en had hij snel door hoe hij moest communiceren met de crew,cockpit en afhandeling op het platform.

Het moeilijkste om te leren aan Mark was het zitten op de transferdesk. Wanneer er bijvoorbeeld een vlucht van de Aeroflot vertrok had deze vlucht veel ‘inboud’ passagiers. Dat betekend dat deze passagiers vanuit een andere vlucht kwamen en overstapten op Schiphol. Dat betekend dat je deze passagiers daar gaat inchecken zonder baggage, maar er wel voor moet zorgen dat de bagage op die vlucht zit. Het werken in Codeco is met allemaal verschillende codes. Dat was dus niet altijd even makkelijk en daar moest ik Mark dan ook regelmatig even mee helpen.

Al met al was Mark een hele goede en snelle leerling, en heb ik hem goed geleerd kunnen overdragen aan mijn collega die het verder van mij overnam.

Ik vond het erg leuk om een nieuwe collega in te werken en gelukkig konden wij het dan ook goed met elkaar vinden op de werkvloer.